Lelaki Ini Dedah Punca Kenapa Bekalan Air Selangor Selalu Terganggu

0
5381

Sudah berkali-kali terjadi pencemaran air Sungai Selangor sehingga menyusahkan penduduk, ramai yang meluahkan rasa geram dan kecewa serta mempersoalkan mengapa masalah itu sering berulang dari tahun ke tahun.

Susulan masalah yang terpaksa penduduk Selangor hadapi, seorang pengguna Twitter, Faisal Rahim mendedahkan punca-punca isu gangguan air yang sering terjadi di negeri itu.

Menurutnya, ada tiga pihak yang bertanggungjawab dalam pengurusan air di Selangor dan Kuala Lumpur iaitu Pihak Berkuasa Tempatan (PBT), Lembaga Urus Air Selangor (URUS) dan Air Selangor yang mempunyai tugas mereka masing-masing.

Katanya lagi, syarikat Air Selangor ditubuhkan pada tahun 2014 dan pada tahun 2019 barulah mengambil alih sepenuhnya.

Jika ada yang buang bahan tercemar tidak akan dapat dikesan

Menjelaskan masalah pencemaran yang berlaku, menurutnya jika ada yang membuang satu tong bahan tercemar dalam sungai tidak akan dapat dikesan kerana Sungai Selangor sangat panjang.

Ujarnya, pihak PBT yang perlu mengawal kilang yang dibina secara haram mahupun secara sah. Lebih menyusahkan, kebanyakan kilang dibina atas tanah persendirian dan bukan mudah untuk dirobohkan.

Masalah paip pecah & usang

Masalah besar dihadapi adalah paip air di Selangor sudah berusia puluhan tahun memandangkan diuruskan oleh syarikat yang berbeza-beza. Jadi ada yang bagus dan ada yang tidak bagus.

Memandangkan kini di bawah Air Selangor, mereka perlu menukar semua paip tapi memerlukan masa kerana ada beribu paip ditambah pula kos yang diperlukan mencecah berbilion ringgit.

Katanya lagi, negeri lain kurang mengalami masalah gangguan bekalan air kerana kurangnya pembangunan dibandingkan dengan Lembah Klang.

Menjelaskan salah faham apabila ramai yang menyalahkan syarikat Air Selangor, katanya pihak Air Selangor hanya merawat dan membersihkan air jika ada benda bahaya.

Ujarnya, jika terjadi masalah sungai dan pencemaran bau, masalah itu sebenarnya di bawah pihak PBT dan LUAS.

Nak tahu kisah-kisah menarik yang up to date, jangan lupa follow kami di <a href=”https://www.facebook.com/thegulapop/” rel=”noopener” target=”_blank”>Facebook</a> dan juga <a href=”https://www.instagram.com/gula.pop/?hl=en” rel=”noopener” target=”_blank”>Instagram</a>.

SUMBER: Twitter Faisal Rahim